بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

جالبترین و عجیبترین پل های دنیا !!

2daylink



 

برج جاویدان (چین)

در طول هزاران سال کوه تای در ایالت شاندون چین از اهمیت فرهنگی و مذهبی بالایی بر خوردار بوده است. این کوه یکی از 5 کوه مقدس چین است که با مفاهیمی مثل طلوع، تولد و نوزایی پیوستگی دارد. اگر از این کوه بالا بروید با پل جاویدان مواجه می شوید. این پل از سه تخته سنگ بزرگ و چندین تخته سنگ کوچک تشکیل شده است. در زیر این پل یک دره وجود دارد و در قسمت جنوبی آن یک پرتگاه بی انتها دیده میشود. هیچ کس دقیقاً نمی داند که این پل در چه زمانی تشکیل شده ولی به احتمال زیاد از زمان آخرین عصر یخبندان اینجا بوده است.

 

پل قدیمی کونیتسا (یونان)

 این پل که چندین قرن قدمت دارد، بر روی رودخانه ی آئوس در کشور یونان قرارگرفته است. این رودخانه در طول زمستان پر از آب است. اگر با دقت به قسمت زیرین در بلند ترین قسمت پل نگاه کنید یک زنگ کوچک را می بینید. روستائیان می گویند که اگر شدت باد در اینجا آنقدر زیاد باشد که این زنگ را به صدا در آورد، رد شدن از زیر این پل خطرناک است.

 

پل طنابی کاریکارید (ایرلند)

پل طنابی کاریکارید یک پل معلق است که در نزدیکی منطقه ی بالینتوی در ایرلند شمالی قرار دارد. این پل سرزمین اصلی را به جزیره ی کوچک کاریک متصل می کند. این منطقه تحت مالکیت و حفاظت ائتلاف ملی است و به طول 20 متر و در ارتفاع 30 متری بر بالای تخته سنگ ها کشیده شده است. امروزه این پل بیشتر یک جاذبه ی گردشگری محسوب می شود و در سال 2009 حدود 247000 نفر بازدیدکننده داشته است. وقتی هوا طوفانی باشد گذشتن از روی این پل یک تجربه ی بسیارهیجان انگیز و در عین حال وحشتناک ( اگر ترس از ارتفاع داشته باشید) است.

 

پل رویال جورج (ایالت کلورادو آمریکا)

 این پل که داخل یک پارک 150 هکتاری واقع شده یک جاذبه ی توریستی برای شهر کنیون در ایالت کلورادو است. این پل در ارتفاع 291 متری بر بالای رودخانه ی آرکانزاس معلق است و از سال 1929 رکورد مرتفع ترین پل جهان را داشته است تا اینکه در سال 2003 پل رود خانه ی بی پن جیانگ از آن پیشی گرفت. پل رویال جورج یک پل معلق، به گستردگی 286 متر، 384 متر طول و 5.5 متر عرض است. مسیر ساخته شده بر روی آن از 1292 تکه چوب ساخته شده است و برج هایی به ارتفاع 46 متراین پل را نگه داشته اند.

 

پل طنابی اینکا (پرو)

 پل های طنابی اینکا در واقع پل های معلق ساده ای بودند که بر روی تنگه ها و دره ها برای دسترسی راحت تر به امپراطوری اینکا ساخته می شدند. چون اینکا ها از وسایل نقلیه ی چرخ دار استفاده نمی کردند و به صورت پیاده یا به همراه دام هایشان حرکت می کردند، پل هایی از این قبیل برای تمدن آنها مناسب بود.

اینکا ها برای ساختن این پل ها از الیاف طبیعی که در گیاهان محلی وجود داشت استفاده می کردند. این الیاف به هم بافته می شدند تا طناب محکمی را ایجاد کنند بعد با استفاده از چوب آن را مقاوم تر می کردند. بعد هر یک از طرفین پل را به وسیله ی طنابهایی که با علف بافته شده بودند به تخته سنگی در دو جهت دره و در طول پل وصل می کردند، این طناب های اضافی به عنوان محافظ عمل می کردند. علاوه بر این برای تقویت استحکام پل از شاخه های به هم بافته شده نیز استفاده میکردند.
در نهایت این پل ها آن قدر استحکام داشتند که اسپانیایی ها وقتی به این سرزمین وارد شدند سوار بر اسب هایشان از این پل ها عبور می کردند. این پل های بسیار بزرگ به قدری سنگین بودند که باعث می شدند در قسمت وسط خمیدگی پیدا کنند و در هنگام وزش باد های تند به طرفین حرکت می کردند. بخشی از استحکام پل هم به این دلیل بود که هر سال دهقانان محلی همه ی طناب ها را عوض می کردند و این کار را نوعی از خدمات یا وظیفه ی اجتماعی خود می دانستند. بزرگترین این پل ها بر روی دره ی آپوریماک و در مسیر جاده ی شمالی کوزکو قرار داشت.
 

پل معلق پولائولانگ کاوی (مالزی)

 این پل بر روی دره ی پولائو لانگ کاوی که بزرگترین جزیره در مجمع الجزایر لانگ کاوی است گسترده شده. این پل در ارتفاع 687 متری از سطح دریا معلق است و منظره ای بسیار زیبا از دریای آندامان و جزیره ی تاروتائو در تایلند را ارائه می کند و بخاطر منحنی هایی که دارد چشم انداز های متفاوتی از منظره را به دست می دهد. این آسمان پل یکی از خارق العاده ترین پل های جهان است که باعث ترشح آدرنالین در خون می شود و تنها یک ستون دارد. این ستون 87 متر ارتفاع دارد و تعادل آن بوسیله ی 8 کابل حفظ می شود. این پل 124 متر طول و 1.8 متر عرض دارد و در دو طرف ان دو سکوی 3.6 متری تعبیه شده که چشم انداز زیبایی را در برابر چشمان بازدیدکنندگان قرار می دهد.

 

پل اجولا (مکزیک)

اجولا معدن کوچکی بود که در شمال غربی شهر دورانگو در شمال مکزسک قرار داشت. این نطقه در حال حاضر به عنوان یک شهر ارواح معروف است چون معادن خالی شده. تنها بنایی که در این شهر باقی مانده و هنوز قابل استفاده است یک پل معلق است. این پل که در زبان محلی "Puente de Ojuela" نام دارد در اصل توسط برادران روبلینگ که پل بروکلین در نیویورک را ساخته اند طراحی شده بود. این پل که در زمان ساخته شدن سومین پل معلق دنیا از نظر طول به حساب می آمد اخیراً بازسازی شدهاست. پل اصلی تخریب شده و تنها طاق های اصلی آن در نمایشگاه تورئون در معرض دید عموم است.

 

پل معلق حسینی (پاکستان)

پل معلق حسینی که به عنوان خطرناک ترین پل در جهان شناخته شده است تها یکی از چندین پل معلق طنابی در شمال پاکستان است. این پل بر روی دریاچه ی بورتی در شمال هونزا قرار دارد که هم طولانی است و هم بسیار متزلزل است. بسیاری از تخته های آن افتاده اند و وقتی بر روی آن هستید باد آن را به شدت تکان می دهد. ووقتی هنگام رد شدن به پل قدیمی تری که پاره شده و در کنار آن آویزان است نگاه می کنید بیشتر نگران خواهید شد. باوجودی که این پل بسیار خطرناک به نظر می رسد ولی نسبتاً ایمن است و باعث جذب گردشگران بسیاری شده است؛ کوهنوردان با گذشتن از روی این پل قدرت اعصاب خود را آزمایش می کنند.

 

پل رودخانه ی ویتیم (سیبری روسیه)

 این پل که برای گذشتن از روی رودخانه ی ویتیم تعبیه شده از جنس چوب است و وضعیت خوبی هم ندارد. عرض آن تنها به اندازه ی یک ماشین است اما 570 متر طول دارد و اگر راننده ی قابلی باشید حدود 3 دقیقه طول می کشد که با ماشین به طرف دیگر برسید در غیر این صورت تماشای رودخانه از ارتفاع 15 متری چندان جذاب نخواهد بود. این رود خانه در سیبری روسیه قرار دارد که در اکثر روزهای سال بسیار سرد است بنابراین در آن سرما که همه پیز پوشیده از برف و یخ است این پل به یک قندیل کاملاً سر تبدیل می شود و با این وجود رانندگان محلی هر روز از این پل رد می شوند چون تقریباً را دیگری وجود ندارد.

 

پل طبیعی دره ی برایس
این پل در مسافت 2.5 کیلومتری منطقه ی فرویو واقع شده . نامگذاری پل طبیعی در دره ی برایس در مجالس زمین شناسی تا حدی مایه ی جنجال بود چون با وجودی که این بنای طبیعی شبیه به پل است اما در واقع یک طاق طبیعی است.

ارسال از داریوش

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد