بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بررسی اختصاصی نارنجی: نوکیا N9

بررسی اختصاصی نارنجی: نوکیا N9

چندی است که اوضاع نوکیا در بازار تلفن های هوشمند خوب نیست و این شرکت سعی دارد با ایده های جدید، خود را از این مهلکه نجات دهد تا به جمع شکست خوردگان صنعت تلفن های هوشمند نپیوندد. همکاری این شرکت با مایکروسافت به منظور عرضه موبایل های ویندوز فون را می توان سرآغاز فصل تازه نوکیا در نظر گرفت.



این شرکت قصد دارد تا سیاست شرکت خود را به سمت ویندوز فون سوق دهد تا در سال ۲۰۱۶ از سیمبین خداحافظی کند. ولی این بدین معنی نیست که نوکیا از تولید گوشی دست خواهد کشید. یک سیستم عامل محبوب به نام MeeGo هنوز در دستان نوکیا قرار دارد. شما یکی از بهترین طراحی های نوکیا را روی سیستم عامل «می گو» می بینید. چیزی که خیلی ها مدت ها منتظر اش بودند. حالا اولین تلفن با سیستم عامل MeeGo که قبلا هم در نارنجی با آن آشنا شده اید. در مقابل شما است.

نوکیا N9 را می توان جهشی در طراحی صنعتی نوکیا برشمرد. اگر از نام نوکیا صرف نظر کنید، به سختی متوجه می شوید که این گوشی محصول همان شرکتی است که N8 را طراحی کرده است. نوکیا، از نارنجی به منظور بررسی نمونه اولیه (Prototype) این گوشی دعوت کرد و از ما خواست تا به نقد و بررسی این گوشی بپردازیم.

اگر می خواهید بررسی این گوشی را از نگاه نارنجی ببینید، ادامه مطلب را از دست ندهید.


لازم به ذکر است که سیستم عامل این گوشی، نسخه نهایی آن نیست و امکان دارد در نسخه های بعدی شاهد تغییرات جزئی و کلی در آن باشیم. به گفته نوکیا ناپایداری و باگ های سیستم عاملی که در نمونه آزمایشی مشاهده می شود، در نسخه نهایی برطرف خواهند شد. همچنین آنها به این نکته اشاره می کنند که امکان بروز تغییرات جزئی در سخت افزار این گوشی نیز موجود است.


نگاه اول و سخت افزار

7_narenji_n9.jpg

دقایق اولی که N9 را در دست می گیرید، وزن سبک، صفحه نمایش بزرگ و بدنه باریکش نظر شما را به خود جلب می کند، که نسبت به همرده قدیمی تر خودش، بسیار باریکتر است. بدنه N9 از نوعی پلاستیک مقاوم به صورت یک پارچه ساخته شده است و در ۳ رنگ آبی، سرخابی و مشکی به بازار عرضه می شود.


5_narenji_n9.jpg

10_narenji_n9.jpg

نوکیا می گوید: خیلی عالی است که یک گوشی هوشمند رنگی دیگر می‌بینیم؛ نه فقط یک مستطیل مشکی. آنها معتقدند که ساختن بدنه گوشی از جنس پلاستیک سبب می شود تا گوشی به ارتباطات بیسیم بهتری دست بیابد و این بدین معنی است که GPS و WiFi و GSM در N9 بهتر از گوشی هایی که بدنه فلزی دارند کار می کند.

صفحه نمایش ۳/۹ اینچی AMOLED که در زیر شیشه ضد ضربه Gorilla Glass حفاظت می شود، دارای دقت ۴۸۰ در ۸۵۴ پیکسل است. صفحه نمایش N9 نسبت به N8 و آیفون ۴ از کیفیت رنگی بالاتری برخوردار است و رنگها کاملا زنده دیده می شوند، ولی دارای تراکم پیکسل کمتری نسبت به آیفون ۴ می باشد.


17_narenji_n9.jpg

3_narenji_n9.jpg

نوکیا سعی کرده صفحه نمایش را تا حد امکان به لبه ها نزدیک کند که حرکت دست برای اعمال مشخصه های چند لمسی آسان شود. به جز کلیدهای تنظیم صدا و کلید خاموش و روشن، شما کلید دیگری را بر روی گوشی نخواهید یافت و در واقع تمامی عملیات سیستمی و تعاملی با گوشی به صورت لمسی خواهد بود.

جابجایی بین صفحات، منو، تسک منیجر با کشیدن انگشت از بیرون به داخل صفحه و بالعکس امکان پذیر است. صفحه لمس خازنی N9 نسبت به همنوعان خود پیشرفت چشمگیری داشته و از عکس العمل خوبی برخوردار است. ولی هنوز آن را نمی توان هم سطح صفحه لمسی به کار گرفته شده در محصولات اپل دانست. در برخی از موارد، صفحه لمسی با تاخیر به عمل شما پاسخ می داد و این وقفه در حرکات کمی آزار دهنده است.

آیتم ها گاهی انتخاب نمی شوند و یا ۲ بار انتخاب می شوند، یعنی این امکان وجود دارد که با لمس یک آیکن، آن برنامه باز نشود و شما مجبور باشید چند بار یک آیکن را لمس کنید. همچون دیگر صفحات لمسی، به جا ماندن جای انگشت بر روی صفحه جزو معایبی محسوب می شود که پس از دقایقی کار، توجه شما را به خود جلب می کند.


11_narenji_n9.jpg

با توجه به گفته نوکیا مبنی بر وجود لایه ضد بازتاب نور بر روی صفحه نمایش، N9 همچنان میزان زیادی از نور محیط را به چشم شما بازتاب می دهد و این موضوع باعث می شود تا در خواندن متن های روی صفحه نمایش کاملا راحت نباشید.


8_narenji_n9.jpg

قسمت تحتانی N9 با داشتن حفره های ریز، جایگاه بلندگو و میکروفن گوشی است و قسمت بالای آن به جک ۳/۵ میلیمتری صدا، پورت USB (به منظور اتصال به کامپیوتر و شارژ باتری) و جایگاه سیم کارت تعلق دارد. لازم به ذکر است که این گوشی از استاندارد میکروسیم پشتیبانی می کند و شما برای استفاده از آن باید سیم کارت جدید تهیه کنید و یا سیم کارت قدیمی تان را ببرید.


9_narenji_n9.jpg

‏N9 هم همانند همرده قدیمی خود قابلیت تعویض باتری را از کاربر گرفته و شما برای این کار باید به نمایندگی های نوکیا مراجعه نمایید. دوربین ۸ مگاپیکسلی این گوشی دارای قابلیت فوکوس اتوماتیک انعطاف پذیر است و از سرعت عکس برداری قابل ملاحظه ای برخوردار است. نوکیا تصمیم گرفته است تا دکمه فیزیکی شاتر دوربین را از روی بدنه حذف کند و آنرا به روی صفحه لمسی ببرد.

تنظیمات فنی دوربین نیز می تواند هر فردی را راضی نگه دارد و تقریبا تمام تنظیمات مهم و اصلی یک دوربین عکاسی معمولی را در اختیارتان می گذارد.


22_narenji_n9.jpg

متاسفانه به دلیل اینکه نرم افزار دوربین در نسخه نهایی نبود، نوکیا اعلام کرد که بهتر است تا زمان نهایی شدن نرم افزار و سیستم عامل صبر کنیم، تا بتوانیم راجع به کیفیت دوربین این گوشی قضاوت کنیم.


سیستم عامل و نرم افزارها

می گو یک سیستم عامل دوست داشتنی مبتنی بر لینوکس است و به نوعی برادر اندروید محسوب می شود. اگر بخواهیم صادق باشیم، نوکیا سعی کرده تا با الهام گرفتن از اندروید و آی او اس، رابط کاربری مناسبی را به ارمغان بیاورد.


4_narenji_n9.jpg

جابجایی بین صفحات از آیفون الهام گرفته شده است و چیدمان آیکون ها از اندروید. سیستم آگاه سازی هم تشابه بسیاری به اندروید دارد. اگر در قسمت بالای صفحه تپ کنید، یک صفحه جدید باز می شود که می توانید میزان صدا و پروفایل را به صورت آسان تغییر دهید.


20_narenji_n9.jpg

حتی نوکیا سعی کرده است تا از کلید های (روشن/خاموش) آی او اس برای استفاده در تنظیمات الهام بگیرد.


15_narenji_n9.jpg


12_narenji_n9.jpg

به جز تغییرات ظاهری در اجزای سیستم عامل، وجود بازی پرندگان خشمگین بر روی گوشی در نوع خود جالب بود و این بازی به صورت روان همچون نسخه اندرویدی و آی او اس خود اجرا می شد.


21_narenji_n9.jpg

کیبرد مجازی نوکیا از عکس العمل خوبی برخوردار بود و کار کردن با آن مشکل ساز نبود. در حین فشردن هر کدام از کلید ها عکس العملی از طرف موتور ویبره گوشی ایجاد می شد که تقریبا حس فشردن یک کلید فیزیکی را به شما القا می کرد.


مشخصات سخت افزاری N9

اندازه : ۱۱۶.۵ در ۶۱.۲ در ۱۲.۱ میلیمتر
وزن : ۱۳۵ گرم
صفحه نمایش : AMOLED لمسی خازنی - ۱۶ میلیون رنگ - گوریلا گلاس
حافظه داخلی : ۱۶ و ۶۴ گیگابایت
حافظه جانبی : امکان اضافه کردن حافظه جانبی ندارد
امکانات ارتباطی : وای فای - GPRS - EDGE - 3G - Bluetooth 2‪.‬1 - microUSB
دوربین اصلی : ۸ مگاپیکسل با رزولوشن ۳۲۶۴ در ۲۴۴۸ پیکسل - لنز کارل زایس - فلش LED دوگانه
ضبط ویدیو : با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه و کیفیت 720p
پردازنده : Cortex A8 یک گیگاهرتزی
مجهز به GPS و قطب نمای دیجیتال
دارای امکان ارتباط راه نزدیک یا NFC برای تراکنش های مالی
باتری : لیتیوم -یون ۱۴۵۰ میلی آمپر - مدت استندبای تا ۴۵۰ ساعت و مدت مکالمه تا ۱۱ ساعت - پخش موسیقی تا ۵۰ ساعت


حرف آخر

با وجود پردازنده تک هسته ای ۱ گیگاهرتزی در دوره ای که سازندگان گوشی بر روی پردازنده های ۲ هسته ای کار می کنند، این گوشی در عملیاتش به صورت روان کار می کرد و خبری از کندی های سیستم عامل نبود.

N9 را می توان یکی از زیباترین گوشی های نوکیا برشمرد و اگر دوست دارید ترکیبی از از امکانات خوب، طراحی زیبا و یک سیستم عامل متفاوت داشته باشید، این تلفن هوشمند می تواند انتخاب شایسته ای باشد. هرچند این یک سیستم عامل جوان است و احتمالا در ابتدای کار محدودیت های مختلفی در آن خواهید داشت.

شما منتظر ورود N9 به بازار هستید؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد