بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

آنباکس

اپل محصولاتش را با ذائقه آنباکس کنندگان هماهنگ می کند

آنباکس کردن یا همان Unboxing اصطلاحی است در حال گسترش سریع و به معنی فیلم یا عکس گرفتن از مراحل و جزییات باز کردن یک محصول (معمولا تکنولوژیک) و آپلود کردن آن در اینترنت.


در ژانویه ۲۰۰۹، نشریه ایندیپندنت مقاله‌ای منتشر کرد که اینطور شروع می‌شد: آنباکس کردن نه ارزش علمی دارد، نه ارزش تولیدی و نه چیز بامزه‌ای در آن است. اما این سه دقیقه ویدئوی کوتاه با کیفیت کم که در آن تنها یک نفر یک جعبه را باز می‌کند و چیزی از آن بیرون می‌آورد بیش از نیم میلیون بار در اینترنت دیده شده. چرا؟ چون در داخل جعبه مقوایی یک مک بوک ایر کاملا جدید است و این بزرگترین ترند این روز گیک‌ها است: آنباکسینگ.


قدیمی ترین ویدئویی که تحت عنوان آنباکسینگ در یوتیوب وجود دارد، مربوط می‌شود به آنباکس نوکیا E61 در ۱۲ جون ۲۰۰۶. البته فیلم‌های قدیمی‌تری هم با مضامین مشابه یافت می‌شوند اما هیچ کدام از اینکار با اصطلاح امروزی‌اش یعنی آنباکسینگ یاد نکرده‌اند.


در سال ۲۰۰۸، سامسونگ برای معرفی گوشی Omnia i900 خود از شهرت آنباکس در بین گیک‌ها استفاده کرد. در این ویدئو، به ظاهر یک آدم آماتور که با یک دست جعبه گوشی جدید را نگه داشته و با دست دیگر دوربین فیلم‌برداری را، جعبه گوشی اومنیا را آنباکس می‌کند. در داخل جعبه یک دگمه قرمز ظاهر می‌شود که فشار دادنش موجب خروج پله‌هایی از جعبه و بعد رژه کلی آدم کوچولو به بیرون و رقص آن‌ها می‌شود. در نهایت حین غرغرهای آنباکس کننده که «زود باشین این چیزها چیه؟» آتش بازی کوچکی راه می‌افتد و گوشی از وسط جعبه بالا می‌آید. بعد آنباکس کننده به ظاهر آماتور با خوشحالی آدم‌های رقصان را کنار می‌زند و با غر زدن نسبت به کثیف شدن میزش به خاطر آتش‌بازی، گوشی را برمی‌دارد. ویدئوی آنباکس اومنیا، در حال حاضر نزدیک به چهار میلیون بار در یوتیوب تماشا شده است.


مارتین لیندستورم در سطح عصب‌شناسی توضیح می‌دهد که محبوبیت ویدئوهای آنباکس محصول چیزی به اسم «نورون‌های آینه‌ای یا انعکاسی» هستند. « نورون‌های آینه‌ای یعنی اگر کسی مشاهده کند که کس دیگری مشغول کاری است، احساس می‌کند خودش هم دارد همان کار را می‌کند. اگر کسی سرش را بخاراند و شما نگاه کنید، دقیقا همان بخشی از مغزتان تحریک می‌شود که اگر خودتان اینکار را می‌کردید فعال می‌شد. جذابیت آنباکسینگ هم در همین است: وقتی می بینید کسی مشغول کاری است، خودتان را هم حین آن کار احساس می‌کنید و لذت عمل واقعی را می‌برید. دقیقا به همین دلیل است که خانم‌ها با دیدن تبلیغ‌هایی که در آن‌ها یک دختر زیبا در خیابان در حال راه رفتن با فلان محصول است، به سراغ خریدن محصول می‌روند. آنباکسینگ دقیقا نمونه مردانه همین پدیده است.»


گفته می‌شود جذابیت غیرعادی پدیده آنباکس باعث شده شرکت‌های تولید کننده به دنبال زیباتر کردن طراحی و ساخت جعبه‌های محصولات خود بروند. اینکار باعث می‌شد در تمام مدتی که مشغول باز کردن جعبه - یا نگاه کردن به باز شدن جعبه - هستیم، در بدن دوپامین ترشح شود و حس لذت فرد را در بر بگیرد؛ لذتی مستقل از مالکیت خود محصول.


گوگل ترند، روند رشد اصطلاح آنباکس در اینترنت را به این شکل نمایان می‌کند:

می‌بینید که این اصطلاح از سال ۲۰۰۶ به وجود آمد. اما دو سال طول کشید تا به اصطلاحی جا افتاده در بین جستجوکنندگان تبدیل شود. پیک‌های نمودار نشان دهنده حوادث خاص هستند. برای نمونه نقطه B مربوط است به جستجوی مردم به دنبال ویدئوهای آنباکس آی پد و نقطه D مربوط می‌شود به دوره‌ای که گالاکسی تب تازه به بازار عرضه شده بود و گیک‌ها می‌خواستند اگر هنوز دستشان به آن نمی‌رسد، حداقل آنباکس شدنش را شاهد باشند.


همین سیستم نشان می‌دهد که بیشترین کشورهای جستجو کننده آنباکس به ترتیب پاکستان، هند، سنگاپور، فیلیپین، مالزی و بعد کانادا هستند. دقیقا کشورهایی با جمعیت زیاد و علاقه بالا به تکنولوژی، اولین کشورهایی نیستند که محصولات تکنولوژیک در آ‌ن‌ها عرضه می‌شوند.


به عنوان یک نمونه خاص از آنباکس می‌توانید به ویدئوی آنباکس آیفون تری جی در یک همبرگر فروشی در نیوزلند نگاه کنید که توسط چند پسر بچه ده دوازده ساله با بدترین کیفیت ممکن ضبط شده اما تا به امروز ۷۳۰ هزار بیننده داشته است. دلیل این استقبال ساده است: نیوزلند به خاطر مکان فیزیکی اش چندین ساعت زودتر از تمام دیگر نقاط جهان بیدار می‌شود و مغازه‌های اپل، این گوشی را زودتر از بقیه جهان در نیوزلند فروخته‌اند و این خریدار خاص، در اولین فرصت ممکن یعنی درست در همبرگر فروشی کنار اپل استور، آن را با برای آنباکس به بچه‌ها داده، فیلم گرفته و در محل آپلود کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد