بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بررسی نارنجی: لپ تاپی از سری ۹ سامسونگ


اگر یک کاربر سیستم عامل مک باشید و دنبال یک لپ تاپ باریک با طراحی فوق العاده زیبا و سبک بگردید تکلیف تان مشخص است: پول هایتان را جمع می کنید و یک مک بوک ایر می خرید! اما اگر کاربر ویندوز باشید در دنیای لپ تاپ های باریک و سبک انتخاب های نسبتا زیادی وجود دارد اما واقعیت این است که بیشتر آنها دلچسب و راضی کننده به حساب نمی آیند. نارنجی خوان ها پیش از این با شش جایگزین مناسب ویندوزی برای مکبوک ایر آشنا شده اند.

می توان گفت که در حال حاضر برجسته ترین عضو این لیست، لپ تاپ سری ۹ سامسونگ است که به عنوان یکی از بهترین لپ های های باریک، با طراحی زیبا و سخت افزار قدرتمند علاقمندان زیادی را به سوی خودش جلب کرده است. این لپ تاپ با مدل NP900X3A در اختیار نارنجی قرار گرفته تا مورد بررسی قرار گیرد. سعی شده در این مطلب، تا حد امکان خصوصیات، قابلیت ها و ایرادات این محصول مورد بررسی قرار گرفته و تشریح شود. برای اینکه با این محصول بیشتر آشنا شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید. شاید لپ تاپ های سری ۹ سامسونگ را بتوان جهشی مناسب در طراحی ایده آل از این شرکت به حساب آورد. این کامپیوتر فوق باریک یکی از رقیبان مک بوک ایر به حساب می آید و از بسیاری لحاظ با این محصول اپل مقایسه می شود. در تصویر پایین آن را در کنار یک مکبوک ایر ملاحظه می کنید.


Samsung_series9_compare_g2_narenji.jpg

Samsung_series9_pencil-comp_narenji.jpg

طراحی
این مدل سامسونگ، را شاید بتوان یکی از بهترین نمونه های طراحی شده توسط این شرکت دانست. در طراحی آن، سعی شده که تا حد امکان سادگی و در عین حال جذابیت رعایت شود. در اولین نگاه، قطر کم و طراحی موجی شکل ِ دو سمت آن، بیش از هر چیز توجه شما را جلب می کند. بدنه مشکی و براق آن از آلیاژی خاص به نام duralumin ساخته شده است. آلیاژی جدید که سامسونگ ادعا می کند وزن کم این مدل، بخاطر استفاده از آن است. این آلیاژ به سری ۹، احساس زیبایی و استحکام بخشیده اما اثر انگشت به راحتی بر روی آن می ماند. ظاهراً این لپ تاپ تنها با رنگ مشکی عرضه شده است.


_MG_4852_narenji.jpg

در پشت لپ تاپ، تنها کلمه SAMSUNG دیده می شود که در سمت چپ درب آن قرار گرفته است. اما همانطور که اشاره شد، به علت حفظ عنصر سادگی در طراحی، تقریباً هیچ نوشته، پورت یا اِلمان اضافه ای به جز محل اتصال شارژر که در سمت چپ آن قرار گرفته، دیده نمی شود. و شاید این مساله برای کسی که اولین بار است این لپ تاپ را می بیند، کمی عجیب و در عین حال جالب باشد. به همین خاطر، اگر به صورت سرسری، دور تا دور آن را برای یافتن یک پورت جستجو کنید، به جز ورودی شارژر که از نوع سوزنی و بسیار کوچک است، چیزی پیدا نمی کنید!

وزن این لپ تاپ، تنها ۱۳۰۰ گرم است. تقریباً نزدیک به وزن وزن مک بوک ایر. همچنین ابعاد آن نیز بسیار به ابعاد مک بوک ایر نزدیک است. ۱٫۶-۱٫۵×۲۲٫۶×۳۲٫۵ سانتیمتر. دو سر این لپ تاپ بر خلاف مک بوک ایر، تنها یک میلیمتر اختلاف دارند. اما باز هم سعی شده در طراحی، تا حد امکان اندازه هایی مشابه و قابل رقابت، در نظر گرفته شود.

پورت ها:
همانطور که اشاره شد، اگر بدون توجه به جزئیات، به دو سمت این مدل نگاهی بیاندازید، به جز محل اتصال شارژر و خروجی های صدا چیزی دیگری مشاهده نمی شود. اما با کمی دقت، می توانید سایر پورت ها، کانکتورها و اسلات حافظه را که در زیر پوشش هایی، در دو طرف این مدل، آرام گرفته اند، پیدا کنید.


_MG_4854_narenji.jpg

_MG_4855_narenji.jpg

همانطور که در تصویر بالا مشخص است، در بخش میانی دو طرف لپ تاپ، قسمت هایی درب مانند وجود دارد که پورت هایی را در خود جای داده اند. اگر آنها را به سمت پایین بکشید، می توانید به پورت های لپ تاپ سلام کنید. دقیقاً شبیه چیزی که در مک بوک ایر های اولیه وجود داشت.

در درب ِ سمت راست، یک ورودی USB 2.0، محل اتصال هدفون و میکروفون و همچنین اسلات کارت خوان برای کارت های microSD قرار گرفته. یک پورت USB 3.0، به همراه خروجی HDMI و پورت شبکه نیز در سمت چپ قرار داده شده اند. البته پورت شبکه، نیاز به رابطی مخصوص دارد که به همراه لپ تاپ عرضه می شود.

کیبورد و ترک پد:
با باز کردن در لپ تاپ، شاید کیبورد اولین چیزی باشد که توجه شما را جلب می کند. سادگی و ظرافتی که در این کیبورد به کار رفته بسیار شبیه مک بوک ها به نظر می رسد. اما شاید در میان لپ تاپ های ویندوزی، نتوان بهتر از کیبوردی که سامسونگ در این سری تعبیه کرده پیدا کرد.


keyb0Samsung_series9_g20_narenji.jpg

کلیدها بسیار منظم و نرم هستند و کار کردن با آنها لذت بخش است. نکته قابل توجه دیگر در خصوص کیبورد، نور پس زمینه آن است. نور پس زمینه یا backlit علاوه بر افزایش قدرت تایپ در تاریکی، ظاهری بسیار زیبا به آن می بخشد.

در زمان تولید این نمونه، مک بوک ایر فاقد نور پس زمینه بود. هر چند که در مدل جدید از مک بوک های ایر که چندی پیش عرضه شدند، این قابلیت نیز به آنها اضافه شده است.

این مدل از سامسونگ، یکی از معدود لپ تاپ های ویندوزی است که ترک پدی چندلمسی و متفاوت از بقیه و مشابه با مک بوک ها دارد. سامسونگ از یک ترک پد بدون کلید در این مدل استفاده کرده. جهت اسکرول کردن، باید همانند مک با دو انگشت اسکرول کرد. و راست کلیک نیز همانند یکی از گزینه های قابل انتخاب در مک، با فشردن سمت راست و پایین ترک پد، قابل دسترس است. اما در کنار اینها شما می توانید با استفاده از نرم افزار مخصوصی که برای ترک پد ارائه شده، قابلیت هایی خاص را برای ترک پد چند لمسی این لپ تاپ سامسونگ برگزینید.

در آزمایشی که برای سرعت بوت شدن این لپ تاپ انجام دادیم، ویندوز ۷، پس از ۲۳ ثانیه بوت شده و آماده استفاده بود.

نمایشگر و وبکم:
نمایشگر ۱۳.۳ اینچی اچ دی این نمونه از کیفیت قابل قبولی برخوردار است. رزلوشن استاندارد در آن ۷۶۸×۱۳۶۶ پیکسل است. البته رزلوشن استاندارد در مک بوک ایر ۱۳ اینچ ۹۰۰×۱۴۴۰ پیکسل می باشد.


_MG_4915_narenji.jpg

نمایشگری که سامسونگ در این لپ تاپ قرار داده، SuperBright نام دارد و می دانیم که سامسونگ در ساخت نمایشگر اوضاع اش خوب است! نور صفحه نمایش آن در بیشترین مقدار، به حدی زیاد است که به هنگام کارکردن با آن در روز و یا نور زیاد محیط، هیچ مشکلی نخواهید داشت. این نور، علاوه بر این قابلیت، کیفیتی دوچندان به تصاویر می بخشد. همچنین، امکان مشاهده تصاویر از زاویه های بسته نیز با کمک نور زیاد این مانیتور، وجود دارد.

یک وبکم ۱٫۳ مگاپیکسلی HD نیز در این لپ تاپ تعبیه شده که کیفیتی نسبتا قابل قبول برای ارتباطات تصویری دارد.

بلندگوها
همانطور که اشاره شد، دو اسپیکر در دو سمت این لپ تاپ قرار گرفته اند. قدرت و کیفیت اسپیکر این لپ تاپ تقریبا قابل قبول به نظر میرسد. هر چند که با افزایش توان خروجی، شاهد کاهش کیفیت صدا بودیم. اما به هر حال برای این مدل، مطلوب به نظر می رسد. با این حال نسبت به تست هایی که قبلاً با مک بوک ایر انجام داده بودیم، کیفیت صدای محصول اپل بهتر از نمونه رقیب سامسونگ است. لازم به ذکر است که اسپیکر در مک بوک ایر در زیر کیبورد تعبیه شده اند.

حرارت تولید شده:
اگر قبل از روشن کردن لپ تاپ سری ۹، بدنه فلزی آن را لمس کنید، سردی ای که در بدنه حس می کنید برای شما غیرمنتظره خواهد بود. اما این بدنه فلزی همانطور که سریع سرد می شود، به سرعت نیز گرما را منتقل می کند. البته نه گرمایی آزاردهنده!

در تست انجام شده، مدت کوتاهی پس از روشن کردن لپ تاپ، گرمایی در سطح کیبورد حس می شود. این گرما در سمت چپ کیبورد به مراتب بیشتر از سمت راست است. گرمای تولید شده با پخش یک ویدئوی HD در حالت تمام صفحه و پس از گذشت ۱۵ دقیقه کاملا ملموس است.

سخت افزار و کارایی:
این لپ تاپ در مدل های مختلفی از لحاظ سخت افزاری عرضه شده است. اما خصوصیات مدلی که در اختیار نارنجی بود، به شرح زیر است:

پردازنده Core i5 به همراه ۸ گیگابایت رم، که در قدرت پردازش و اجرای نرم افزارها در این لپ تاپ بسیار موثر هستند؛ به علاوه ی یک SSD که قابلیت ذخیره ۱۲۸ گیگابایت اطلاعات را داراست. همچنین در این مدل یک گرافیک اینتل از نوع HD 3000 وجود دارد.

در تست هایی که توسط نرم افزار 3DMark از این لپ تاپ گرفته شد، این نرم افزار امنیاز ۳۷۹۴ را به سری ۹ سامسونگ داد که امتیاز خوبی محسوب می شود و در مقایسه با لپ تاپ های مشابه یک سر و گردن بالاتر است. در کپی یک فایل ۷۰۰ مگابایتی از SSD بر روی خودش هم عملیات بازنویسی در ۱۰ ثانیه انجام شد.

به نظر می رسد، سخت افزار استفاده شده در سری ۹ به عنوان یک لپ تاپ سبک، بر قابلیت و کارایی آن تاثیر مثبت زیادی دارد. به طور کلی با وجود وزن کم و باریکی، شما اینجا با یک لپ تاپ قدرتمند و پر انرژی روبرو هستید.

سرعت بوت و آماده به کار:
در تست های انجام شده، این لپ تاپ، Windows 7 Professional را که به صورت پیش فرض بر روی آن نصب شده، ظرف مدت ۲۳ ثانیه بوت کرده و آماده استفاده ساخت. همچنین، سرعت اجرا و عملکرد نرم افزارها نیز در وضعیت قابل قبول و مناسبی قرار داشت. علاوه بر آن، قابلیت برگشت به حالت آماده به کار از وضعیت Sleep تنها ظرف ۳ ثانیه صورت می پذیرد. این نشان می دهد، با داشتن این مدل، تقریباً نیازی به خاموش و یا Hibernate کردن کامپیوتر ندارید. چرا که حالت Sleep علاوه بر اینکه اجازه ادامه کار را به شما می دهد، زمان انتظار برای روشن کردن کامپیوتر را هم کمتر و کمتر می کند. پس اگر کم حوصله هستید، این قابلیت می تواند به شما کمک زیادی بکند.

باطری:
سامسونگ ادعا کرده که باطری این مدل از لپ تاپش، تا ۷ ساعت توان روشن نگه داشتنش را دارد. البته به نظر می رسد که سامسونگ پر بیراه نگفته و شارژ باطری شش سلولی این لپ تاپ می تواند به خوبی از پس رقبا بر بیاید. در تست انجام شده، از این لپ تاپ، با ۴۰ درصد نور پس زمینه و گشت و گذار در وب، پس از ۵ و نیم ساعت، به حالت Sleep فرو رفت.

ابزارهای جانبی:
همانطور که اشاره شد، یک رابط مخصوص برای اتصال کابل شبکه به همراه این لپ تاپ وجود دارد. این خصوصیت شاید برای بعضی افراد کاربردی باشد. افرادی که مک بوک ایر دارند، باید برای برخورداری از چنین کابل رابطی، مبلغی اضافه پرداخت نمایند.

اما ابزار دیگری که به همراه سری ۹ است، شارژر آن است. معمولاً شارژر لپ تاپ های ویندوزی، اندازه و وزن زیادی دارد. اما در این مورد با یک شارژر کوچک و سبک طرفیم. شارژری که به همراه سری ۹ سامسونگ عرضه می شود نمونه ای متناسب با اندازه و وزن خود لپ تاپ است.

به طور خلاصه لپ تاپ سری ۹ مدل دوست داشتنی است که هر کسی را به داشتن اش ترغیب می کند به شرطی که با جیب تان مشکلی نداشته باشید. داشتن یک طراحی خوب، آلیاژ بدنه متفاوت، سخت افزار قدرتمند و SSD سبب شده که این لپ تاپ را با قیمت هایی بسیار بالا در بازار پیدا کنید (قیمت دقیق اش را نسبت به روز از بازار بپرسید!). اگر فقط به دنبال سخت افزار قدرتمند هستید و طراحی و وزن برایتان اهمیت بالایی ندارد، می توانید با مبلغی کمتر سراغ لپ تاپ های دیگری در بازار بروید. اما اگر کاربری هستید که مرتب در حرکت اید و علاوه بر وزن سبک، برایتان مهم است که بازدهی سخت افزاری عالی هم در اختیار داشته باشید لپ تاپ سری ۹ شاید یکی از گزینه های بسیار خوب در مقابل شما باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد