بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

پنج آزمایش ضروری برای بانوان

فهرستی از اقداماتی را که برای تندرستی تان سودمند هستند را در ذهن خود تجسم کنید. یقینا نخستین مواردی که به ذهن تان خطور می کند، عبارتند از: تغذیه مناسب، خواب کافی، ورزش منظم و احتمالا مصرف به اندازه ویتامین ها. بی تردید تمام این گونه امور، شرط لازم است ولی کافی نیست. این اندیشه هم که چون زندگی سالمی دارم، پس هیچ گاه به مرض پرخطری گرفتار نمی شوم؛ کاملا اشتباه است. چنانچه به فکر تندرستی تان هستید، حتما از این آزمایش ها غفلت نورزید.
 
۱) آزمایش پاپ اسمیر
چون تغییرات یاخته ای (سلولی) در ناحیه دهانه رحم، ممکن است به بروز سرطان بینجامد، از همین رو، نمونه برداری از یاخته های (سلول ها)ی این ناحیه، مناسب ترین شیوه اطمینان از صحت و سلامت دهانه زهدان (رحم) است.
 

چه موقع آزمایش شویم؟ معمولا ضرورت ایجاب می کند که خانم ها از سن ۲۱ سالگی به بعد، سالی یک بار تحت این آزمایش قرار گیرند و از ۳۰ سالگی به بعد، به شرطی که نتیجه سه آزمایش متوالی قبلی منفی باشد و پیشینه بیماری مشکوکی نیز وجود نداشته باشد، می توان هر سه سال یک دفعه به این آزمایش پرداخت.
 
نزد چه کسی برویم؟ متخصص بیماری های زنان و زایمان.
 
۲) معاینه پستان
متخصص زنان با معاینه پستان می تواند دریابد که آیا توده (تومور) یا هر چیز غیر عادی دیگری که حاکی از سرطان باشد، در بافت، پوست یا نوک پستان هست یا نه؟
 
چه موقع آزمایش شویم؟ تا قبل از ۴۰سالگی دست کم هر سه سال یک دفعه و بعد از ۴۰سالگی، سالی یک بار.
 
۳) آزمایش سنجش شنوایی
پژوهش های نوین نشان می دهند، افزون بر ۱۲درصد اشخاص ۲۰ و ۳۰ساله ای که قبلا اندکی کم شنوایی داشته اند، با مشکل جدی در شنوایی روبه رو هستند.
 
به کجا مراجعه کنیم؟ مراکز شنوایی سنجی و نزد شنوایی سنج.
 
۴) مایه کوبی (واکسیناسیون)
بر پایه آماری که بنیاد جهانی امراض همه گیر (مسری) انتشار داده است از هر هشت نفر آمریکایی بزرگسال، یک نفر به علت مشغله فراوان، مایه کوبی را از یاد می برد. انجام به موقع این عمل، شما را از بیماری هایی می رهاند که احتمالا به نظرتان مال عهد قدیم و ندیم است، ولی چنانچه بی توجهی کنید، امکان دارد به آنها مبتلا شوید. امراضی مانند: سیاه سرفه، کزاز، سرخک و... از این دسته است.
 
چه موقع مایه کوبی شویم؟ باید درباره نوبت واکسن ها از پزشک تان سوال کنید. اثر بعضی از مایه ها، تدریجا کم می شود و باید یادآورش را تزریق کرد. به طور مثال واکسن کزاز باید هر ۱۰سال تکرار شود.
 
به کجا مراجعه کنیم؟ تمام درمانگاه هایی که این تزریق را انجام می دهند.
 
۵) اندازه گیری کلسترول
کلسترول زیاد یعنی تهدید امراض قلبی. کلسترول خون باید زیر ۲۰۰ میلی گرم در یک دهم لیتر باشد. کلسترول بد (زیان بخش) یا «ال.دی.ال»کمتر از ۱۰۰ و کلسترول خوب (مفید) یا «اچ.دی.ال»بیش از ۶۰ و تری گلیسیرید زیر ۱۵۰ مطلوب است.
 
چه موقع تحت آزمایش قرار گیریم؟ از ۲۰سالگی حداقل هر پنج سال یک بار.
 
به چه کسی مراجعه کنیم؟ پزشک عمومی.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد