بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

گشنیز کباب با نان سنگک، ناهار آذربایجانی



نـکـتـه خـانـه‌داری
یادتان باشد تخم‌مرغ‌های افزوده‌شده مانع وارفتن کوفته‌ها می‌شوند پس حتماً آن‌ها را با گوشت مخلوط و بلافاصله این مخلوط را برای پخت استفاده کنید زیرا این مواد به دلیل خامی و مغذی بودن، مستعد فساد میکروبی هستند. کوفته‌ها باید به اندازه یک گردو باشند و گشنیزها نیز زیاد ریز نشوند بلکه بهتر است به قطعات درشت‌تری خرد شوند تا مواد مغذی موجود در این سبزی‌ها کمتر ضایع شوند.

مـقـدار کـالـری

این غذا در مجموع 1670 کیلوکالری انرژی دارد و در صورت تقسیم آن به 4 قسمت، میزان انرژی دریافتی هر نفر 400 کیلوکالری خواهد بود که در صورت مصرف این غذا با نان بر مقدار کالری اولیه اضافه خواهد شد.

مـواد لازم برای 4 نفر


گوشت چرخ‌کرده 500 گرم 935 کیلوکالری

لپه 2 لیوان 200 کیلوکالری

پیاز متوسط 3 عدد 30 کیلوکالری

تخم‌مرغ 2 عدد 200 کیلوکالری

گشنیز خردشده 4 لیوان 100 کیلوکالری

آرد سفید 1 قاشق غذاخوری 27 کیلوکالری

روغن مخصوص سرخ‌کردن 2 قاشق غذاخوری 180 کیلوکالری

لیمو عمانی 6 عدد 0 کیلوکالری

نمک، فلفل‌سیاه و زردچوبه به میزان دلخواه 0 کیلوکالری


طـرز تـهـیـه

* ابتدا لپه‌ها را جداگانه بپزید و آبکش کنید. در کاسه‌ای بزرگ 2 پیاز را پوست بکنید و پس از رنده کردن، نصف آن را با گوشت چرخ‌کرده کاملاً مخلوط و نصف دیگر پیاز را با لپه پخته‌شده خوب بکوبید و به گوشت اضافه کنید و با دست خوب ورز دهید.

* پس از آن، با اضافه کردن نمک، فلفل و زردچوبه آن را مزه‌دار کنید. حالا تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و با بقیه مواد خوب هم بزنید. در یک تابه متوسط، کمی روغن بریزید.

* مخلوط گوشت و لپه آماده‌شده را به صورت کوفته‌های کوچک درآورید و داخل روغن داغ سرخ کنید. در تابه‌ای دیگر، گشنیزهای خردشده را سرخ کنید و پیاز سوم را که از قبل خرد کرده‌اید، در تابه بریزید و آن را در کنار گشنیز تفت دهید سپس آرد را به آن‌ها بیفزایید.

*
پس از آن، در قابلمه‌ای متوسط چند لیوان آب بریزید و لیموعمانی‌ها و گشنیز تفت داده‌شده را به آن اضافه کنید و بگذارید 15 دقیقه حرارت ببینند سپس کوفته‌های سرخ‌شده را به آن‌ها بیفزایید و بگذارید 4 تا 5 دقیقه دیگر روی حرارت باقی بمانند تا خوب پخته و آماده خوردن شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد