بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

سبک زندگی پاییزی


سبک زندگی تابستان به درد پاییز نمی‌خورد، به‌‌خصوص اگر بچه مدرسه‌رو داشته باشید. شما باید با شروع پاییز و سال تحصیلی جدید، یک سری تغییر در خانه بدهید. این دستورالعمل‌ها به شما کمک می‌کند چیزی را از قلم نیندازید...

شروع کنید

  1- اتاق را مرتب کنید
اولین کاری که باید انجام دهید این است که اسباب‌بازی‌های تابستانی را جمع کنید. فرزند شما بعد از شروع مدرسه به تمام اسباب‌بازی‌هایش نیاز نخواهد داشت. فراموش نکنید این کار را با تحکم انجام ندهید. می‌توانید به ازای هر اسباب‌بازی که جمع می‌کنید، یک لوازم تحریر تازه به کودک بدهید تا از مدرسه زده نشود.



  2- برای درست کردن ناهار خلاق باشید
اگر کودک شما در مدرسه غذا می‌خورد باید دستور درست کردن چند غذای خوشمزه که مناسب مدرسه هستند را یاد بگیرید. اگر فرزند شما برای ناهار به خانه برمی‌گردد  باید به فکر درست کردن غذاهای سالم، مقوی و پر انرژی باشید.

  3- به تنقلات فکر کنید
روش درست‌کردن بیسکویت‌های خانگی خوشمزه را یاد بگیرید، چون خیلی سالم‌ترهستند اما تنقلات آماده معمولا پر از افزودنی‌های مضر هستند. حتی اگر فرزندتان چیپس دوست دارد خودتان در خانه برایش درست کنید.

  4- ساعت خواب بچه‌ها را میزان کنید
هر شب کمی زودتر فرزندتان را به تختخواب بفرستید و صبح‌ها کمی زودتر بیدارشان کنید تا بتوانند راحت‌تر با تغییر ساعت خواب و بیداری که در تابستان داشتند کنار بیایند. می‌توانید برای بیدار کردن بچه‌ها برنامه‌های جالبی تدارک ببینید. مثلا با سینی صبحانه به تختخوابش بروید یا یک موزیک زیبا برایش بگذارید.

   5- به لباس‌ها فکر کنید
لباس‌هایی که کودک شما در مدرسه باید بپوشد را پیدا کنید، آن‌ها را بشویید و اگر کم و کسری دارید خرید کنید. سپس کمد خاصی را به این لباس‌ها اختصاص دهید و آن‌ها را مرتب در آن بچینید.




  تابستان در پاییز

 6- چک‌آپ کنید
فرزندتان را برای شروع سال تحصیلی نزد دکتر ببرید تا یک چک‌آپ کامل انجام دهد. به خصوص چشم‌پزشک حتما باید او را ببیند تا مطمئن شوید فرزند شما در مدرسه مشکل بینایی نداشته باشد. از پزشک بخواهید توصیه‌هایی برای جلوگیری از بیماری‌های رایج مدرسه به شما ارائه دهد.

 7- مزایای تابستان را ادامه دهید
اگر کودک شما در تابستان کلاس فوق‌برنامه‌ای را شروع کرده و در آن پیشرفت کرده و به ادامه دادن آن تمایل دارد، برایش برنامه‌ریزی کنید. کلاس‌هایی مثل زبان و موسیقی رانمی‌توان تا سال بعد رها کرد. با معلم فرزندتان صحبت کنید تا بدون این‌که به کودک فشار بیاید کلاسش را ادامه دهد.

 8- برای صبح‌ها برنامه‌ریزی کنید
عجله در خوردن صبحانه و حاضر شدن صبحگاهی برای خروج از خانه برای هیچکدام از اعضای خانواده دلچسب نیست. یک روز خوب، شروع خوب لازم دارد. پس یک برنامه‌ریزی دقیق انجام دهید و ببینید فرزند شما کی باید از خواب بیدار شود تا برای صبحانه خوردن و حاضر شدن به اندازه کافی وقت داشته باشد. سر همان ساعت او را بیدار کنید.

 9- به بچه‌ها شهامت بدهید
کودک شما ناخودآگاه برای شروع سال جدید کمی نگران است. درس‌های سال گذشته را با او کار کنید تا یادآوری شود. در مورد وظایفش در مدرسه، درس خواندن و مهارت‌های رفتاری با او صحبت کنید تا نگرانی‌اش برطرف شود و با انرژی بیشتری سال جدید را آغاز کند.

 10- برنامه غذایی را تنظیم کنید
درست فکر کنید و ببینید چه غذاهایی می‌توانید برای بچه‌ها درست کنید. این غذاها را در طول هفته تقسیم کنید تا هر روز کم و کسری‌ها را بدانید و بدانید باید چه بپزید. این برنامه به شما کمک می‌کند هیچ‌وقت برای آماده کردن غذا چه برای سرو در خانه چه همراه کردن با بچه‌ها مشکلی نخواهید داشت.




  نظم و انضباط در روزهای مدرسه

 11- وسایل مدرسه را مرتب کنید
کودک شما به کلی وسیله کوچک برای شروع مدرسه نیاز دارد. یک فهرست تهیه کنید و از فرزندتان برای تکمیل آن کمک بگیرید تا چیزی از قلم نیفتد. تمام وسایل را تهیه کنید تا کودک شما برای شروع یک سال تحصیلی موفق چیزی کمی نداشته باشد.

 12- به تقویتی‌ها فکر کنید
اگر می‌دانید فرزند شما در درسی ضعیف است، می‌توانید از ابتدای سال به فکر تقویت آن درس باشید. با معلمش صحبت کنید و از او راهنمایی بخواهید تا فرزند شما از همان ابتدا بتواند ضعف تحصیلی‌اش را جبران کند.




  اتاقی متفاوت

 13- دکوراسیون اتاق را عوض کنید
میز تحریر، قفسه‌ای برای وسایل و کتاب‌ها، چراغ مطالعه، میزی برای درست کردن کاردستی و... را در تابستان نیاز نداشتید‌ ولی حالا که بچه‌ها باید درس بخوانند باید این تجهیزات را برای‌شان فراهم کنید. تغییر کوچکی در دکوراسیون اتاق با همکاری بچه‌ها مفید است.

 14- برای زندگی خودتان برنامه‌ریزی کنید
باید در برنامه زندگی خودتان هم تغییر ایجاد کنید. کارهای شخصی و کارهای خانه را بگذارید برای وقتی که بچه‌ها مدرسه هستند تا برای وقتی بچه‌ها به خانه برمی‌گردند و می‌خواهید دور هم باشید یا به درس بچه‌ها کمک کنید، نگران کارهای خودتان نباشید.




  مدرسه در خانه

 15- کوله‌پشتی را سر و سامان‌دهید
چه کوله نو خریده باشید چه کوله سال پیش را برای استفاده دوباره روبه‌راه کرده باشید، باز هم باید زیپ‌ها و محل‌های مختلف کیف را بشناسید. با فرزندتان جای وسایل لازم مثل کلید، دفترچه یادداشت و چیزهای لازم دیگر را در کیف مرور کنید تا برای پیدا کردن وسایلش مشکل نداشته باشد.

 16- به فکر ظرف غذا باشید
کودک شما برای بردن تنقلات یا غذا به یک ظرف مناسب غذا نیاز دارد؛ ظرفی که کم جا بگیرد تا کودک بتواند به راحتی آن را در کیفش بگذارد و در عین حال سبک باشد. ظرف‌هایی که جاهای مختلف برای غذاهای مختلف دارند، بیشتر به درد خواهند خورد.

 17- برای بعد از مدرسه برنامه‌ریزی کنید
شما که نمی‌خواهید هر روز با فرزندتان سر انجام دادن یا ندادن تکالیفش چانه بزنید؟ با همکاری هم برای ساعاتی که بعد از مدرسه در اختیار دارید، برنامه‌ریزی کنید. وقتی را برای غذاخوردن، تلویزیون دیدن، بازی، انجام تکالیف و وقتی را برای کاری که کودک دوست دارد انجام دهد اختصاص دهید. یادتان باشد یک برنامه خشک فرزند شما را خسته می‌کند؛ پس انعطاف داشته باشید.




  سالم بمانید

 18- مهارت‌ها را به فرزندتان بیاموزید
کودک شما در مدرسه با بچه‌های دیگر سر و کار دارد. از او بخواهید اتفاقات مدرسه را برای شما تعریف کند تا بتوانید او را در نشان دادن رفتارهای درست با دوستانش یاری کنید. مدرسه فقط برای درس خواندن نیست. کودک شما باید یاد بگیرد دوست پیدا کند و شخصیت اجتماعی قوی‌تری داشته باشد.

 19- روی مسائل بهداشتی تاکید کنید
بچه‌ها در مدرسه در معرض بیماری‌های مختلف واگیردار قرار می‌گیرند پس باید مسائل بهداشتی را به آنها بیاموزید. دست‌شویی رفتن، استفاده از
شیر آب، شستن دست‌ها و پیشگیری از تماس با کودکی که سرماخورده است، از مهارت‌های بهداشتی لازم برای شروع مدرسه است.

 20- برنامه‌ریزی را با فرزندتان بیاموزید
اول از همه با یک دفترچه یا تقویم کوچک شروع کنید. از بچه‌ها بخواهید تکلیف هر درس را در آن تقویم یادداشت کنند. موقع انجام دادن تکالیف با هم دفتر را باز کرده و کارها را اولویت‌بندی کنید. با این روش هم چیزی از تکالیف از قلم نمی‌افتد هم فرزند شما نحوه درست برنامه‌ریزی را یاد خواهد گرفت.




  برنامه ریزی کنید

 21- روتین‌ها را مشخص کنید
از کودک بخواهید یادداشتی به در کمد بزند و چیزهایی که لازم است با خود به مدرسه ببرد را روی آن بنویسد. برای مثال جامدادی، کلید یا ظرف غذا از ضروریات هر روزه هستند. او می‌تواند هر روز موقع خروج از خانه فهرست را چک کند و مطمئن شود چیزی را جا نگذاشته است.

 22- صبحانه مهم‌ترین چیز است
کودک شما تحت هیچ شرایطی نباید بدون خوردن صبحانه به مدرسه برود چون در کلاس درس کارایی لازم را نخواهد داشت. کمی زودتر بیدار شوید و به درست کردن یک صبحانه مفید و خوشمزه فکر کنید. کمی زودتر بچه‌ها را بیدار کنید و با هر روشی که بلد هستید، صبحانه آن‌ها را بدهید. کمی که گذشت بچه‌ها خودشان به صبحانه خوردن عادت می‌کنند.

 23- بازی‌ها را هدفمند کنید
باید سعی کنید تا جایی که می‌توانید آموزش را در کودک نهادینه کنید. برای مثال اگر کودک شما از بازی‌های کامپیوتری خوشش می‌آید می‌توانید بازی‌های آموزشی برای او تهیه کنید یا اگر دوست دارد با دوستانش باشد، برای با هم درس خواندن آنها برنامه‌ریزی کنید.




  یک شروع قدرتمند

 24- با معلم در ارتباط باشید
شما باید سالی چندبار به مدرسه سر بزنید. بهتر است یکی از همین ملاقات‌ها با معلم کودک ابتدای سال تحصیلی اتفاق بیفتد. برای کمک به کودک، از معلم او راهنمایی بخواهید و زمان ملاقات بعدی را هم مشخص کنید.

 25- زمان را بشناسانید
چه کودک شما با سرویس به مدرسه برود و چه خودتان او را برسانید باید سر وقت از خانه خارج شوید. می‌توانید ساعت را روی زمانی که کودک قرار است از خانه خارج شود کوک کنید. با شنیدن آن زنگ شما و کودک‌تان می‌دانید برای به موقع رسیدن باید همین حالا از خانه خارج شوید.

 26- شام را فراموش نکنید
اگر بچه‌ها در مدرسه ناهار می‌خورند، شام فرصت جایگزینی است برای این‌که با خانواده دور هم جمع شوید. شام بچه‌های محصل باید علاوه بر مقوی و سالم بودن و داشتن موادی برای رشد فکری کودک، سبک باشد تا فرزند شما صبح راحت‌تر از خواب بیدار شود و گرسنه باشد تا برای خوردن صبحانه اشتیاق داشته باشد.



  با هم فکر کنید

 27- لوازم اضافه را فراموش نکنید
چند روز که از شروع سال تحصیلی گذشت، وسایل لازم دیگر خودشان را نشان می‌دهند. مثلا امکان دارد فرزند شما برای زنگ ورزش به لباس ورزشی نیاز داشته باشد یا برای طراحی به وسیله خاصی نیاز داشته باشد. برای این خرج‌ها کمی پول کنار بگذارید تا برنامه‌ریزی مالی‌تان به هم نخورد.

 28- از دیوارها استفاده کنید
با آویزان کردن یک تخته وایت‌بورد یا چند جا برای گذاشتن کاغذهای اضافه یا برگه‌های کوچک برنامه‌ریزی می‌توانید اتاق فرزندتان را بیشتر شبیه یک اتاق برای درس‌خواندن کنید. حتی می‌توانید یک بورد به دیوار بزنید تا فرزند شما بتواند کاغذهایش را با سوزن ته‌گرد یا قطعات آهن‌ربا به آن بچسباند.

 29- تنقلات خوب را بشناسید
یک بار با فرزندتان به یک سوپرمارکت بروید و خوراکی‌هایی که برایش مفید یا مضر است را توضیح دهید. معمولا در هر مدرسه فروشگاهی هست که بچه‌ها می‌توانند از آن خوراکی بخرند. پس باید دقیقا بدانند چه چیزی برای‌شان مفید و چه چیزی مضر است.

 30- خلاقیت را از کودک نگیرید
یادتان باشد شما قرار نیست به مدرسه بروید. تمام این توصیه‌ها برای راحت و مفید بودن سال تحصیلی است و این برنامه‌ریزی‌ها نباید به کودک تحمیل شود. در مورد تمام آن‌ها با فرزندتان مشورت کنید و همراه با هم خود را برای مدرسه آماده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد