بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

جمعیت جهان از مرز 7 میلیارد نفر گذشت !



سازمان ملل روز 31 اکتبر 2011 (9 آبان 1390) اعلام کرد تعداد جمعیت جهان به 7 میلیارد نفر رسیده است. به گزارش سایت خبری الجزیره، جمعیت جهان در مدت 200 سال به 6 برابر افزایش یافته است. گزارش های سازمان ملل متحد حاکی از آن است که تعداد ساکنان کره زمین تا سال 2050 به 9 میلیارد نفر خواهد رسید و تا پایان قرن جاری از 10 میلیارد نفر خواهد گذشت. این در حالیست که جمعیت جهان در سال 1927 به 2 میلیارد نفر، در سال 1959 به 3 میلیارد نفر، در سال 1974 به 4 میلیارد نفر، در سال 1987 به 5 میلیارد نفر، در سال 1999 به 6 میلیارد نفر و در سال 2011 به 7 میلیارد نفر رسیده است.




گزارش های سازمان ملل حاکی از آن است که درصد جمعیت اروپا از کل جمعیت جهان همچنان کاهش خواهد یافت و در سال 2100 به حدود 6.7 درصد خواهد رسید. قاره آفریقا در حال حاضر حدود 15درصد جمعیت جهان را دارد که تا پایان قرن حاضر این رقم به 35 درصد خواهد رسید. در حال حاضر اروپایی ها 10 درصد جمعیت جهان را نشان می دهد که نسبت به جمعیت این قاره در سال 1950 میزان 50 درصد کاهش نشان می دهد.

در حال حاضر 61 درصد جمعیت جهان در قاره آسیا زندگی می کنند که این رقم در پایان قرن حاضر به 45 درصد کاهش خواهد یافت. اکنون چین با یک میلیارد و 346 میلیون نفر پرجمعیت ترین کشور جهان است که پس از آن هند با یک میلیارد و 241 میلیون نفر در رتبه دوم قرار دارد. سازمان ملل متحد در همین رابطه و در آستانه این روز در گزارشی تازه به فرصت‌ها و مشکلات احتمالی افزایش جمعیت جهان پرداخته است. توجه بیشتر به راه‌های بهبود وضع جهان به جای نگرانی از افزایش جمعیت کره زمین، نکته کلیدی این گزارش است.

این فرصتی است که در اختیار بشر است. جوانان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. آنها جای رشد می‌خواهند. نود درصد از آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. اگر زمینه آموزش و حرفه‌آموزی آنها فراهم شود، ارتشی را برای توسعه اقتصادی در اختیار خواهیم داشت. این بخشی از سخنان باباتونده اسوتیمهین، مدیراجرایی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد است که در گزارش این سازمان به آن اشاره شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، افزایش متوسط طول عمر انسان‌ها و کاهش شمار مرگ و میر مادران و نوزادان هنگام زایمان، از جمله دلایل برای بزرگداشت افزایش جمعیت جهان است که در گزارش سازمان ملل مورد اشاره قرار گرفته است: متوسط طول عمر انسان‌ها از ۴۸ سال در دهه ۱۹۵۰ میلادی به ۶۸ سال رسیده است. میزان باروری زنان در این مدت از ۶ فرزند به حدود دو نیم فرزند کاهش یافته است. همچنین به خاطر ارتقای خدمات پزشکی و بهداشتی، میزان مرگ و میر کودکان هم به طور چشمگیری کاهش یافته است. این گزارش خواستار افزایش بهره‌برداری از این فرصت شده است.

اگر به روی دیگر سکه نگاه کنیم؛ فقط جنبه‌های مثبت افزایش جمعیت کره زمین نیست که در گزارش سازمان ملل به آن اشاره شده است: ارائه خدمات بهداشتی به مهاجران و حاشیه‌نشینان در شهرهای بزرگ از چالش های افزایش جمعیت جهان است. شهرنشینی گسترش پیدا می‌کند و جمعیت شهرها زیاد می‌شود. شهرها باید برای این موضوع برنامه ریزی کنند. زیرساخت‌های بهداشتی باید ارتقا پیدا کند و دولت‌ها باید آماده افزایش جمعیت فقیر در مناطق شهری باشند. سازمان ملل متحد نگران است که افزایش جمعیت در کشورهای فقیر رشد اقتصادی را در آن‌ها به تاخیر بیندازد و نسل‌های بعدی نیز همچنان در تله فقر و گرسنگی گرفتار بمانند. زیاد شدن شکاف میان کشورهای ثروتمند و فقیر در دسترسی به منابع غذا، آب، مسکن و اشتغال از جمله چالش های افزایش جمعیت جهان است که گزارش سازمان ملل به آن‌ها اشاره کرده است.

در گزارش های مرتبط با آمار جمعیت جهان در سال 2011 آمده است امسال در تاریخ 31 اکتبر 2011 هفت میلیاردمین کودک در کالینگراد روسیه به دنیا آمد که سازمان ملل متحد به خانواده وی گواهی ویژه اهدا کرده است. این کودک پسر می‌باشد و 3 کیلو و 600 گرم وزن دارد. در سال 1999 سازمان ملل متحد اعلام داشت، شش میلیاردمین کودک در شهر سارایوو در بوسنی به دنیا آمد. رکورد بعدی این جهان رو به‌ رشد در کجا قرار دارد؟ سازمان ملل تخمین زده که کودک شماره هشت میلیارد، احتمالا در سال 2025 به دنیا خواهد آمد. طبق گزارش جمعیت 2010 این سازمان، نه میلیاردمین انسان کمی بعد از سال 2050 متولد خواهد شد و رکورد جمعیت ده میلیارد نفری در سال 2100 خواهد شکست.
























































































































نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد