بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

میزان رویه مصرف ایرانیان و استانداردهای جهانی


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گویند که ؛ مردم ایران از اسراف‌کارترین مردمان جهان هستند. مردم ایران منابع ملی خود را به مقدار قابل ملاحظه ای تلف می ‌کنند. اسراف در این منابع به اندازه‌ای است که بنا به آمار منتشره مصرف سرانه آب، انرژی، دارو، نان و دیگر مواد غذایی و صرف وقت برای انجام یک کار معین در ایران چند برابر استانداردهای جهانی است. این یک ادعای ساده و بدون استناد نیست. ایرانیان بیش از هر ملت دیگری و به ویژه بیش از استاندارد جهانی در هدر دادن منابع غذایی، انرژی و حتی وقت خود پیشتازند، در حالیکه میزان درست استفاده از منابع، یکی از پیش‌شرط های توسعه هر کشور است.

جداول مربوط به میزان هدر دادن منابع در ایران، به خوبی یکی از علل عدم توسعه واقعی و کیفی کشور را نشان می‌دهد؛ عاملی که اتفاقا در این نوبت بر عهده دولتمردان یا سیاست‌های نادرست آنان نیست، بلکه زاییده نگرش مردم در زندگی فردی و اجتماعی خود است. رویکرد مردم به استفاده از منابع که به تدریج در خلال سالیان شکل گرفته است، به آسانی هم از بین نخواهد رفت؛ اما بررسی و یادآوری آن، همواره تلنگری است، بر اینکه حرکتی برای اصلاح آن از سوی مردم انجام بگیرد.

جداولی که در پی می آید برگرفته از بنیاد کارآفرینی فروتن است که مروری اجمالی دارد به فرهنگ و رویه مصرفی مردم ایران زمین.

ادامه مطلب ...

از شکم تنفس کنید تا شکم تان کوچک شود



گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

7 توصیۀ 100% طبیعی برای شما داریم که با به کار بستن آنها می‌توانید به این هدف دست یابید.

چگونه شکم مان را صاف نگه داریم؟

در واقع، آنچه که اهمیت دارد، نظم و ترتیب در به کار بردن این توصیه هاست. به بیان دیگر، رعایت اصول بهداشتی و تغذیه ای در زندگی است که یک شکم صاف را تا همیشه برای شما تضمین می‌کند.

برای داشتن شکمی صاف، در کمترین موقعیت ها هم تحرک داشته باشید

در تحرک داشتن حساست به خرج ندهید. در هر موقعیتی تحرک داشته باشید، ضمناً برای تحرک داشتن برای خودتان موقعیت خلق کنید: بالا رفتن از پله ها به جای استفاده از آسانسور، پیاده روی و البته کارهای خانه، باغبانی و ... هر حرکتی به حساب می‌آید زیرا تک تک این حرکات هستند که مجموعۀ فعالیت های روزانه را تشکیل می‌دهند.

یاد بگیرید که از شکم تنفس کنید

یکی از بهترین روش ها برای به کار واداشتن شکم، تنفس از طریق این ناحیه است: هنگامی که هوا را به داخل می‌برید، شکم تان را پر از هوا کنید (و نه شش های تان را)، سپس هوای بازدم را از شکم بیرون بدهید. تنفس توسط شکم راهی بسیار خوب برای ریلکسیشن هم هست.

سعی کنید همیشه شکم تان را منقبض نگه دارید

در زمان انتظار، در محل کار، در انتظار مترو و ... سعی کنید روی وضعیت بدن تان کار کنید: بدن تان را صاف نگه دارید، شکم تان را به داخل بدهید و باسن تان را منقبض کنید. این تمرین ساده و کوچک را خیلی زیاد انجام دهید: شکم تان را چندین بار در روز منقبض کنید.

ورزش کنید، ورزش برای داشتن شکمی صاف ضروری است

فرقی نمی‌کند که چه ورزشی می‌کنید، این فعالیت را با تمرین هایی که توده های چربی شکمی را به کار می‌اندازند، تکمیل کنید: حرکات پدالی، دراز نشست، چرخش نیم تنه و ... این تمرین ها را با نظم و ترتیب انجام دهید.

غذاهای سبک بخورید

بر کیفیت تأکید داشته باشید نه بر کمیت. از خوردن غذاهای حجیم خودداری کنید، مصرف فرآورده های چرب را محدود کنید. خوراکی هایی مانند: نان های چرب، چیپس، بسیکویت، سس، پیراشکی و... به جای استفاده از غذاهای آماده خودتان با استفاده از دستورالعمل های ساده آشپزی کنید.

با یبوست مبارزه کنید

میوه و سبزی زیادی بخورید و غلات کامل را در الویت قرار دهید: ماکارونی، برنج، نان... این سه گروه غذایی تضمین کنندۀ یک گوارش سالم و خوب هستند. زیاد آب بنوشید. خودتان را مجبور کنید که به میزان کافی آب بنوشید یعنی 1.5 لیتر در روز. آب نوشیدنی بسیار خوبی است اما می‌توانید به جای آن از چای یا انواع جوشانده ها (اگر لازم است این نوشیدنی ها را با جایگزین های قندی، شیرین کنید) هم استفاده کنید. اما به هیچ وجه سودا یا الکل ننوشید.

شکم تان را ماساژ دهید

در رختخواب، هنگام چرت بعد از ظهر، در زیر دوش آب و هر موقعیت مناسب دیگری شکم تان را ماساژ دهید، این کار را با حرکات دایره ای شکل به انجام برسانید. از نزدیک ناف تان شروع کنید سپس حرکت را به تدریج به سمت کمرتان امتداد دهید و چرخش های دایره وار را به سمت ران های تان بکشانید.

آدامس و تاثیرات آن بر سلامتی


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

آدامس جویدن را یونانیان، به مردمان شناساندند. آنها صمغ یا رزین درخت mastic یا mastiche را می جویدند. این صمغ را بیشتر زنان یونانی می جویدند. آنها برای تمیز کردن دندان ها و خوش بو کردن تنفس،
از این صمغ ها استفاده می کردند. در حدود سال 50 بعد از میلاد، یک داروساز یونانی به نام Dioscorides اولین کسی بود که پودر mastiche را به جهانیان شناساند. بعدها، انگلیسی ها از پوست نوعی درخت کاج به عنوان صمغ استفاده کردند. در سال 1860، این صمغ ها به آمریکا برده شد و در آنجا یک تکنسین دندانساز به نام آلفرد آدامز، سعی در ساخت یک نوع ماده ی لاستیک مانند از این صمغ ها کرد و بدین وسیله بود که آدامس شناخته شد.

دکتر آدامز برای بهتر کردن آدامس ها، خودش آنها را می جوید و به اصطلاح آزمایش می کرد و آنهایی که خوب بودند را در مغازه ای که به همین منظور باز کرده بود، می فروخت. امروزه آدامس های متنوعی در بازار یافت می شود. به طور کلی، آدامس از پنج ترکیب عمده ساخته شده است:
1. صمغ
2. شیرین کننده
3. نرم کننده
4. طعم دهنده و رنگ دهنده
5. مواد نگاه دارنده

ادامه مطلب ...

انواع مختلف شیر را بشناسید


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

شیر یک نوشیدنی سرشار از کلسیم است و به انواع مختلف تولید می‌شود که در این بخش از مجله پزشکی به شرح آن‌ها می پردازیم:

- شیرهای کم‌چرب، معمولی و پرچرب:

درصد چربی موجود در شیر بسته به نیاز تغذیه‌ای افراد خاص متفاوت است. افراد باید با توجه به نیازهای تغذیه‌ای خود یکی از انواع شیر را انتخاب ‌کنند. امروزه شیر با نسبت درصدهای متفاوت چربی موجود در بازار موجود است. مقدار چربی شیر استاندارد یا شیر معمولی در ایران 2/5 درصد است. شیر کم چرب حدود یک درصد و شیر پرچرب یا شیر کامل حدود 3/3 درصد چربی دارد. چربی شیر حاوی ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A، کلسترول و اسیدهای چرب اشباع است.

ویتامین موجود در شیر برای رشد کودکان بسیار حائز اهمیت است. طبق آخرین توصیه سازمان جهانی بهداشت 25 تا 30 درصد از کل انرژی دریافتی روزانه افراد بالغ می‌تواند از روغن و چربی تامین شود که این مقدار شامل چربی شیر و لبنیات نیز می‌شود. مصرف شیر کم چرب خصوصا برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و افراد چاق به جای شیر معمولی توصیه می‌شود. به خاطر داشته باشید یک لیوان شیر (240 میلی لیتر) در صورت پرچرب بودن 150 کیلوکالری، در صورت داشتن چربی معمولی 120 کیلوکالری و در صورت کم چرب بودن 102 کیلوکالری تولید خواهد کرد.

ادامه مطلب ...

همه چیز در مورد خواص پرتقــــــال

پرتقال یکی از قدیمی‌ترین میوه‌هائی است که بشر از آن استفاده می‌کرده است و در حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کنفوسیوس از آن نام برده است‌. در حال حاضر بیشتر از ۲۰۰ نوع پرتقال در آمریکا کشت می‌شود و آمریکا نصف کل محصول پرتقال دنیا را تولید می‌کند. پرتقال اولیه، کوچک، تلخ و پر از هسته بوده است که در اثر تربیت مهندسی ژنتیکی و همچنین انتخاب نوع بهتر و کود کافی درشت تر و شیرین تر شده است. پرتقال ابتدا از چین به هندوستان برده شده و سپس از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافت.

ترکیبات شیمیائی
پرتقال یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین C می‌باشد‌. البته باید دقت کرد که ویتامین C در اثر سرما و گرمای زیاد از بین می‌رود. اسانسی که از گل‌های پرتقال گرفته می‌شود به‌نام روغن نرولی Neroli Oil معروف است که دارای بوئی بسیار مطبوع بوده و خیلی گران است و در عطر سازی از آن استفاده می‌شود.

خواص داروئی

مؤسسه مبارزه با بیماری سرطان آمریکا چندین سال پیش در اثر مطالعات زیاد دریافت که علت اینکه سرطان معده در آمریکا کمتر از نقاط دیگر است این است که مردم آمریکا در تمام مدت سال پرتقال مصرف می‌کنند‌. البته شاید علت آن وجود ویتامین C در پرتقال است‌.

۱. دانشمندان سوئدی کشف کرده‌اند که خوردن پرتقال از سرطان لوزالمعده جلوگیری می‌کند‌.
۲. خوردن پرتقال کلسترول را پائین می‌آورد‌.
۳. پوست سفید پرتقال و ورقه‌های نازک بین قسمت‌های داخل پرتقال بهترین دارو برای کاهش کلسترول خون است‌.
۴. اسانس پرتقال ضد عفونت‌های میکروبی است‌.
۵. پرتقال مقوی معده و ضد گاز معده است‌.
۶. پرتقال ضد سم‌، ادرار‌آور و نرم‌کننده سینه و ضد استفراغ است‌.
۷. جوشانده برگ‌های پرتقال برای شستشوی ورم‌ها و کاهش درد ‌مفید است‌.
۸. خوردن پرتقال ضد اسپاسم و آرام‌بخش است.
۹. اسانس پرتقال را برای ضد عفونی کردن به‌کار می‌برند.
۱۰. پرتقال خون را تمیز می‌کند‌.
۱۱. برای برطرف کرده چین و چروک صورت و شادابی آن قسمت خوراکی پرتقال را روی صورت بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب بشوئید‌.
۱۲. از پرتقال برای کم کردن وزن می‌توانید استفاده کنید‌. طرز استفاده بدین صورت است که یک عدد پرتقال و ۳ عدد لیموترش را پوست کنده و به قطعات کوچک تقسیم کنید بعد آن را داخل دیگی ریخته و به آن نیم لیتر آب اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. سپس سه قاشق عسل بان اضافه کرده و مجددا به مدت ۵ دقیقه بجوشانید و آن را صاف کنید. از این شربت ۳ فنجان در روز بنوشید. تا وزن شما به مقدار ایده آل درآید.
۱۳. پرتقال گرچه اسیدی است ولی خاصی قلیائی به بدن می‌دهد و برای کسانیکه گوشت زیاد مصرف می‌کنند و بدنشان اسیدی شده است مفید است‌.
۱۴. برای استفاده بیشتر از مواد غذای پرتقال بهتر است که پوست زرد رنگ آن را بگیرید و با پوست سفید و پره‌های داخل آن بخورید زیرا در پوست سفید آن مواد معدنی زیادی وجود دارد که اثر اسید موجود در پرتقال را خنثی می‌کند‌.
۱۵. خواص گفته شده فقط منحصر به پرتقال طبیعی و رسیده می‌باشد و آب پرتقال موجود در فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها این خواص را ندارند.