بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

چطور بازدهی بیشتری از سلول های خورشیدی داشته باشیم؟


دوران نوجوانی خود را چگونه گذرانده اید و یا در حال گذران آن هستید؟ فکر می کنید چه کارهایی از دست تان بر می آید یا قادر به انجام آن هستید. خب، مثل اینکه نوجوان داستان ما راه خودش را از همین الان پیدا کرده. او روشی کشف کرده که ۲۰ تا ۵۰ درصد انرژی بیشتری از سلولهای خورشیدی کسب کنیم.


Aidan Dwayer، این نوجوان ۱۳ ساله نیویورکی هنگام گشت و گذار در جنگل متوجه شده بود که شاخ و برگ های درختان به صورت تصادفی در جهات مختلف رشد نمی کنند‫.‬ برای همین شروع به اندازه گیری زاویه شاخه ها کرد و به نتیجه بسیار جالبی رسید‫!‬ پشت همه این اعداد و زوایا می توانید نظمی شبیه دنباله فیبوناچی و نسبت طلایی را ببینید. حال وی به دنبال دلیلی بود که چرا همه درختان از چنین الگوی منظم و مشخصی پیروی می کنند. شاید با این کار سعی می کنند نور بیشتری جذب کنند.


او آزمونی ترتیب داد. با تعداد یکسانی سلول خورشیدی، دو مدل آزمایشی ایجاد کرد. یکی به همان شکل مرسوم که تمام سلولها در کنار یکدیگر قرار می گیرند. و دیگری شکلی همانند شاخه های درختان و طبق الگوی آنها داشت. نتیجه این بود که درخت خورشیدی وی ۲۰ درصد انرژی بیشتری جذب و ذخیره کرد. نتیجه در ماه دسامبر که خورشید در پایین ترین نقطه خود در آسمان قرار دارد، خیلی جالب تر بود. درخت خورشیدی ۵۰ درصد انرژی بیشتری نسبت به پنل خورشیدی معمولی جذب و ذخیره کرد!


آیدن با این کار علاوه بر یک کشف بزرگ در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، جایزه طبیعت گرای جوان موزه تاریخ طبیعی آمریکا را هم از آن خود کرده است. مطالعه گزارش کامل و جالب این نوجوان هم خالی از لطف نخواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد